مدیر سایت ۸ خرداد, ۱۴۰۰
مدت حدودی مطالعه: 3 دقیقه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه اینترنت امروزه کارهایی که قبل‌تر می‌بایست با صرف وقت و انرژی زیادی انجام می‌شد را برای ما ساده‌تر کرده است؛ خرید اینترنتی و پرداخت‌های بانکی جزو مواردی هستند که اینترنت آن‌ها را چندین سطح ساده‌تر کرده است. برای انجام این موارد، نیاز به استفاده از درگاه‌های پرداخت داریم؛ به همین دلیل بهتر است ابتدا بدانیم […]

اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی را چطور ارزیابی کنیم؟!
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

اینترنت امروزه کارهایی که قبل‌تر می‌بایست با صرف وقت و انرژی زیادی انجام می‌شد را برای ما ساده‌تر کرده است؛ خرید اینترنتی و پرداخت‌های بانکی جزو مواردی هستند که اینترنت آن‌ها را چندین سطح ساده‌تر کرده است. برای انجام این موارد، نیاز به استفاده از درگاه‌های پرداخت داریم؛ به همین دلیل بهتر است ابتدا بدانیم چگونه اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی را ارزیابی کنیم!

همین موضوع و افزایش استفاده روزافزون از اینترنت برای انجام مبادلات مالی، فرصت‌های بسیاری را در اختیار کلاه‌برداران اینترنتی قرار داده است و بیش‌ترین کلاه‌برداری‌های اینترنتی در هنگام خرید اینترنتی و استفاده از درگاه پرداخت جعلی رخ می‌دهد.

ارزیابی اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی با ۶ روش!

کلاه‌برداری اینترنتی با استفاده از روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار گسترده شده است. طبق اعلام پلیس فتا در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برداشت غیرمجاز که بخش زیادی از آن به خاطر ناآگاهی مردمی بوده تشکیل شده است.

نکته مهم در خصوص صفحات پرداخت اینترنتی در ایران این است که تمامی این صفحات در نهایت به ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی متصل می‌شود. این موضوع نشانگر این است که تنها ۱۲ آدرس ثابت برای صفحات پرداخت وجود دارد.

در ادامه به بررسی راه‌هایی که می‌توانیم با آن‌ها اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی را ارزیابی کنیم، می‌پردازیم.

 

  1. بررسی نوع ارتباط با صفحه پرداخت اینترنتی

قبل از این که از صفحه پرداخت استفاده کنید، آدرس اینترنتی (URL) را بررسی کنید. اگر قبل از شروع آدرس عبارت https:// و علامت قفل نبود، صفحه پرداخت جعلی است. وجود حرف s نشان‌دهنده امن بودن ارتباط با سایت است. البته با وجود این دو مورد نمی‌توان در خصوص واقعی بودن صفحه پرداخت اطمینان حاصل کرد و لازم است روش‌های دیگر تشخیص اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی را بدانید.

 

  1. بررسی آدرس اینترنتی صفحه (URL)

هر صفحه اینترنتی آدرس منحصر به فرد خود را دارد و شخص با استفاده از آن می‌تواند مطمئن باشد که صفحه اینترنتی معتبر است. برخی از آدرس های صفحات پرداخت بانکی به شرح زیر می باشد. قبل از پرداخت، حتما آدرس را بررسی کنید.

این مطلب را حتما بخوانید!  NFC چیست؟ کاربرد آن در پرداخت با کیف پول موبایل چیست؟

 

 

  1. وجود ir در آدرس اینترنتی صفحه

امنیت صفحه پرداخت ، یکی از راه‌ها وجود shaparak.ir

در آدرس اینترنتی صفحه پرداخت، وجود Shaparak.ir الزامی است. لذا قبل از این که از صفحه استفاده کنید، برای بررسی امنیت صفحه پرداخت اینترنتی آدرس را بررسی کنید و از وجود این عبارت در آدرس صفحه، مطمئن شوید. توجه داشته باشید که این عبارت بدون کم و کاستی در آدرس وجود داشته باشد. اضافه و کم شدن حتی یک حرف، نشان‌گر جعلی بودن صفحه پرداخت است.

 

  1. رفرش صفحه پرداخت

یکی از راه‌هایی که صفحات پرداخت معتبر برای افزایش امنیت پرداخت اینترنتی انجام می‌دهند، قرار دادن یک صفحه کلید مجازی است. این صفحه کلید مجازی با هر بار رفرش کردن صفحه، چینش اعدادش تغییر می‌کند. در صفحات پرداخت جعلی، با رفرش کردن صفحه، چینش اعداد تغییر نمی‌کنند. پس با رفرش کردن صفحه و چک کردن صفحه کلید مجازی، می‌توانید تا حدی امنیت صفحه پرداخت اینترنتی را بررسی کنید.

البته نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد این است که مدتی است کلاهبرداران اینترنتی، قابلیتی در صفحات جعلی قرار داده‌اند که با رفرش کردن چینش اعداد تغییر می‌کند. لذا برای ارزیابی صفحه، انجام دادن این کار به تنهایی کافی نیست و نمی‌توان صفحه پرداخت جعلی را با قطعیت تشخیص داد.

 

  1. ورود اشتباه اطلاعات برای تست صفحه پرداخت اینترنتی جعلی

بعضی از صفحات پرداخت اینترنتی جعلی، با هر نوع اطلاعاتی که در آن وارد شود، پیام تراکنش موفق را اعلام می‌کنند. برای این که از این موضوع مطمئن شوید، یک بار اطلاعات را به اشتباه وارد کنید و پیامی که برای‌تان نمایش داده می‌شود را بررسی کنید.

البته این روش هم مثل روش قبلی کاملا مطمئن نیست. چرا که در برخی صفحات با وارد کردن هر نوع اطلاعاتی، پیام تراکنش ناموفق نمایش داده می‌شود. با این کار احتمالا کاربر به صفحه اعتماد می‌کند و اطلاعات صحیح را وارد می‌کند. لذا برای تشخیص صفحه پرداخت اینترنتی جعلی، به این روش بسنده نکنید.

این مطلب را حتما بخوانید!  پی پال چیست ؟ آموزش نحوه افتتاح حساب PayPal در ایران

 

  1. آنتی ویروس قدرتمند

استفاده از یک آنتی ویروس قدرتمند می‌تواند تا حد بسیار زیادی امنیت شما در استفاده از فضای مجازی را تأمین کند.

صفحه پرداخت اینترنتی جعلی را به سادگی تشخیص دهید!

پیش از این در مطلب “پرداخت امن مانیار” تا حدودی پیرامون فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی توضیح داده بودیم. با روش‌هایی که در این مقاله مطرح کردیم دانسته‌هایمان تکمیل‌تر شد.

جهت جلوگیری از کلاهبرداری احتمالی و گرفتاری در دام صفحات پرداخت جعلی، بهترین کار این است که تمامی مواردی که ذکر شد را در کنار هم بررسی کنید و در نهایت پرداخت خود را با خیالی آسوده انجام دهید. اما اگر نیاز داشتید که پرداخت سریعی داشته باشید، بهتر است که به طور دقیق آدرس سایت را بررسی کنید و از وجود ساختار shaparak.ir در آن مطمئن شوید.

این مطلب را در جهت افزایش آگاهی برای دوستان و آشنایان خود بفرستید. اگر آگاهی جامعه نسبت به این مسائل افزایش یابد، دیگر شاهد کلاهبرداری‌های سایبری نخواهیم بود.

یک پاسخ به “اعتبار صفحه پرداخت اینترنتی را چطور ارزیابی کنیم؟!”

  1. میترا گفت:

    اگه سایت شرط بندی این شرایط رو داشته باشه میشه بهش اعتماد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

odio in efficitur. Lorem dictum luctus