مدت حدودی مطالعه: 3 دقیقه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه مدیریت منابع انسانی همواره یکی از سخت‌ترین کارهای یک سازمان است و مدیران منابع انسانی نیز در خط مقدم این مسیر قرار دارند و با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی برطرف نکردن این مشکلات و گسترش آن‌ها در سازمان می‌تواند خسارت‌هایی مثل جدا شدن نیروی متخصص از سازمان، افزایش نارضایتی کارمندان […]

مدیران منابع انسانی با چه مشکلاتی در سازمان روبرو هستند؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مدیریت منابع انسانی همواره یکی از سخت‌ترین کارهای یک سازمان است و مدیران منابع انسانی نیز در خط مقدم این مسیر قرار دارند و با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی برطرف نکردن این مشکلات و گسترش آن‌ها در سازمان می‌تواند خسارت‌هایی مثل جدا شدن نیروی متخصص از سازمان، افزایش نارضایتی کارمندان و افت کیفیت خروجی کار ایجاد کند. بر همین اساس، شناسایی مشکلات و آماده کردن زیرساخت‌هایی برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هر سازمان امری ضروری و بسیار مهم است.

در این مقاله قصد داریم تا با ۴ مورد از مشکلات مهم مدیران منابع انسانی سازمان‌ها آشنا شویم.

تأمین رفاهیات

فراهم کردن شرایط رفاهی برای کارکنان اهمیت بسیار زیادی دارد. با فراهم کردن شرایطی که کارکنان بتوانند علاوه بر دستمزدی که دریافت می‌کنند، دریافتی دیگری هم داشته باشند، می‌تواند به افزایش روحیه و نشاط در محیط کاری کمک کند و باعث افزایش بهره‌وری گردد.

اما این که این رفاهیات از چه دسته‌ای باشند و چطور ارائه شوند، یک چالش در این حوزه محسوب می‌شود. با توجه به این که سازمان به نوعی یک جامعه کوچک از افراد محسوب می‌شود و هر فرد بسته به شرایطی که دارد، سلیقه متفاوتی دارد، ارائه خدمات رفاهی یکسان می‌تواند برای برخی اثر مثبت و برای برخی اثر منفی داشته باشد. برای مثال شاید فردی علاقه دارد که هر ماه از استخر استفاده کند پس اگر سازمان شرایطی فراهم کند که او بتواند به راحتی از خدمات رفاهی مثل استخر استفاده کند، بسیار مطلوب باشد. اما در طرف مقابل، ممکن است فردی اصلا به استفاده از استخر علاقه نداشته باشد و ترجیح دهد که بن خرید کالا دریافت کند. پس ارائه بن استفاده از استخر در هر ماه، برایش مطلوب نیست.

یکی از وظایف اصلی مدیر منابع انسانی یک سازمان، مشخص کردن فرایند ارائه این خدمات رفاهی است. این کار نیازمند شناخت افراد از جنبه‌های مختلف می‌باشد و می‌تواند کاری سخت و زمان‌گیر باشد. پس شاید بد نباشد که مجموعه‌ای از انتخاب‌های شخصی‌سازی شده به کارکنان سازمان ارائه شود تا هر کسی نسبت به نیاز خودش از بین آن‌ها انتخاب کند.

این مطلب را حتما بخوانید!  مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ + نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

امکانات آموزشی

یک سازمان زمانی می‌تواند پیشرفت کند که پویایی داشته باشد و برای دستیابی به این پویایی، نیاز به آموزش وجود دارد. بخش منابع انسانی هر سازمان می‌بایست به شکلی جدی به برنامه آموزشی افراد فکر کند و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

اما مشابه مورد قبلی، این بخش هم نیازمند این است که هر فرد بسته به نیازی که دارد آموزش ببیند و در مسیری که برایش مفید است، آموزش ببیند. برای حل این مشکل، می‌توان زیرساخت‌هایی ایجاد کرد که افراد بتوانند با توجه به مسیری که برایشان مشخص شده و به نسبت زمانی که برای آموزش دارند، از مزایای آموزشی سازمان بهره‌مند شوند و بتوانند به سازمان در مسیر رشد کمک کنند و در عین حال، خودشان هم پیشرفت داشته باشند.

گزاش دقیق

بسیاری سازمان‌ها برای مشخص کردن بخشی از دستمزد، نیازمند گزارش‌های عملکردی از کارکنان هستند. مدیران منابع انسانی نیز همواره به دنبال این هستند که بهترین، بهینه‌ترین و گویاترین گزارش‌های عملکردی را برای مدیران فراهم کنند.

گزارش عملکرد برای کارکنان نیز بسیار مفید است. چرا که با بررسی شرایطی که طی یک هفته، یک ماه و یک سال داشته‌اند و با راهنمایی مشاور منابع انسانی سازمان، می‌توانند عملکرد خود را بهبود دهند و نقاط ضعف و قوت را مشخص کنند.

در این بخش، زیرساختی که با استفاده از آن گزارش‌های عملکردی جمع‌آوری و منتشر می‌شوند بسیار اهمیت دارد. این زیرساخت می‌بایست حتما دقیق، روان و قابل استفاده و سریع باشد تا بتوان در کم‌ترین زمان و با صرف کم‌ترین انرژی، بهترین و بهینه‌ترین گزارش‌ها را آماده کرد؛ گزارش‌هایی که هم برای بررسی عملکرد از سمت سازمان مفید باشد و هم برای بررسی عملکرد شخصی توسط خود فرد تأثیرگذار باشد.

نیروی کار متخصص

شاید مهم‌ترین چالش مدیر منابع انسانی یک سازمان، پیدا کردن نیروی کار متخصص باشد. افرادی که به آسانی پیدا می‌شوند ولی به سختی وارد سازمان می‌شوند. نیاز به آن‌ها در سازمان‌های مختلف زیاد است و همین موضوع باعث می‌شود که حق انتخاب بیشتر باشد و در نتیجه انتخاب سازمان توسط آن افراد سخت‌تر می‌شود.

این مطلب را حتما بخوانید!  پول یا ارز فیات چیست؟ مزایا، معایب و تفاوت Fiat Currency با سایر ارزهای دیجیتال

برای برطرف کردن این موضوع، چند مورد باید بررسی شود. ابتدا این که آیا دیتابیس کاملی از افرادی که سازمان می‌خواهد جذب کند وجود دارد؟ سازمان باید مطمئن باشد که حداکثر گزینه‌های مورد قبول را بررسی کرده است و از بین‌ بهترین مورد وارد مرحله جذب شده است.

مورد دیگر این که آیا زیرساخت‌های رفاهی و ساختار صحیحی برای منابع انسانی در سازمان وجود دارد؟ این مورد می‌تواند در تصمیم‌گیری نهایی فرد متخصص بسیار اهمیت داشته باشد. چرا که خدمات رفاهی و ساختار جذاب، بر جذابیت سازمان می‌افزاید.

امروزه با توجه به این که نیروی کار متخصص و به طور کلی نیروی کار خوب به شدت کاهش یافته، ساختارهای سازمانی و شرایطی که کارکنان در آن فعالیت می‌کنند بسیار اهمیت پیدا کرده است. برای جذب، نگه‌داشت و پرورش نیروی کار، نیاز است تا سازمان از جنبه‌های مختلف تقویت شود و فضایی را ایجاد کند که کارمند بتواند به خوبی در آن رشد کند و به بلوغ برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

quis, quis suscipit facilisis ut sit lectus