مدت حدودی مطالعه: 3 دقیقه

زمان مطالعه: ۳ دقیقه از ابتدای همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، پیشنهاد اجرای قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی با تشکیل پرونده مالیاتی برای همه کسب‌وکارها مطرح شده بود، اما به دلایل مختلف از جمله آماده نبودن زیرساخت‌ها و همچنین موانع قانونی، خود متقاضی درگاه پرداخت موظف بود تا اطلاعات را در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت کند؛ […]

راهنمای دریافت کد مالیاتی و قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

از ابتدای همکاری بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی، پیشنهاد اجرای قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی با تشکیل پرونده مالیاتی برای همه کسب‌وکارها مطرح شده بود، اما به دلایل مختلف از جمله آماده نبودن زیرساخت‌ها و همچنین موانع قانونی، خود متقاضی درگاه پرداخت موظف بود تا اطلاعات را در سایت سازمان امور مالیاتی ثبت کند؛ اما در نهایت پیشنهاد بانک مرکزی و شاپرک برای خودکار شدن صدور و دریافت کد مالیاتی متقاضیان درگاه‌های پرداخت مورد پذیرش قرار گرفت و به مرحله اجرا رسیده است.

قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی چیست؟

طبق این قانون می‌بایست به ازای هر پایانه‌ی فروشگاهی، فقط یک پرونده مالیاتی وجود داشته باشد. در ادامه به پایانه و پرونده مالیاتی، یک کد شناسه منحصر به فرد تعلق خواهد گرفت. از ۲۲ دی ‌ماه سال ۱۳۹۹، این قانون اجرایی شده و فعال شدن تمامی پایانه‌های فروش و درگاه‌های پرداختی جدید منوط به استعلام کد مالیاتی از سازمان امور مالیاتی می‌باشد.

در این فرایند، پس از ثبت اطلاعات پایانه‌های فروش و درگاه‌‌های اینترنتی از سوی شرکت‌های PSP و ارسال آن اطلاعات به شاپرک، شاپرک کد مالیاتی متقاضی پایانه فروش را از سازمان امور مالیاتی استعلام می‌کند و در صورت وجود پرونده مالیاتی، امکان فعالیت پایانه فروش وجود خواهد داشت. در غیر این صورت، متقاضی موظف است تا مراحل دریافت کد مالیاتی را به صورت آنلاین طی کند و این کد را دریافت نماید و سپس درخواست خود برای فعال‌سازی پایانه فروش یا درگاه پرداخت را نهایی کند.

شرح قانون مالیات بر پایانه‌های فروشگاهی در راهنمای مانیار

 

مراحل دریافت کد مالیاتی به صورت آنلاین

برای دریافت کد مالیاتی نیازی به حضور فیزیکی نیست و می‌توانید تمامی مراحل را به صورت آنلاین طی کنید. برای دریافت این کد، نیاز به اطلاعات شخصی (اگر متقاضی حقیقی هستید) و یا اطلاعات شرکتی (اگر متقاضی حقوقی هستید) وجود دارد. با داشتن این اطلاعات و مراجعه به سایت http://e3.tax.gov.ir  ، طبق مراحل زیر می‌توانید کد مالیاتی خود را دریافت کنید.

این مطلب را حتما بخوانید!  کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کیف پول ارز دیجیتال و بهترین والت ها کدامند؟

پیش ثبت‌نام در سایت سازمان امور مالیاتی

قبل از انجام فرایند دریافت کد مالیاتی، نیاز است تا در سایت سازمان امور مالیاتی پیش ثبت نام انجام دهید. مراحل پیش ثبت نام به شرح زیر است:

  1. وارد سایت شوید و به صفحه ثبت نام الکترونیک بروید.
  2. بعد از مطالعه دقیق مطالب این صفحه، گزینه ورود به ثبت نام را انتخاب کنید.
  3. اگر متقاضی حقیقی هستید، شماره ملی خود را وارد کنید و اگر متقاضی حقوقی هستید، شناسه ملی شرکت را وارد کنید.
  4. در مراحل بعدی می‌بایست شماره موبایل و اطلاعات هویتی مودی اصلی را تایید کنید و سپس اطلاعات پایه و اطلاعات اعضا یا شرکا را وارد کنید.

توجه داشته باشید که در پیش ثبت نام، نام کاربری و رمز عبوری دریافت خواهید کرد که در ادامه فرایند دریافت کد مالیاتی به آن نیاز خواهید داشت.

دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد مالیاتی، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور، وارد سامانه شوید و اطلاعات زیر را تکمیل کنید.

  • اطلاعات پایه
  • شعب
  • شرکا
  • فعالیت‌ها
  • حساب‌ها و مجوزها

بعد از تکمیل این اطلاعات، پرونده الکترونیکی شما برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال خواهد شد و بعد از انجام بررسی‌ها و در صورت عدم وجود هرگونه مغایرت، پرونده شما به صورت کامل تکمیل خواهد گردید. توجه داشته باشید که در صورت وجود مغایرت در پرونده، از طریق پیامک از این موضوع مطلع خواهید شد.

در نهایت بعد از تکمیل شدن ثبت نام و تشکیل موفق پرونده، کد مالیاتی خود را دریافت می‌کنید و از آن پس می‌توانید از تمامی امکانات و خدمات سازمان استفاده کنید.

در صورتی که سوالی پیرامون این موضوع و سایر موضوعات مالی دارید، از طریق کامنت همین صفحه از کارشناسان مانیار بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

consequat. quis velit, massa quis, ultricies diam efficitur.